FONDAZIONE GIULIANI (Rome)

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FONDAZIONE GIULIANI (Rome)

Direction:
President Giovanni Giuliani
Vice-President Valeria Giuliani
Director Adrienne Drake

Contacts:
via Gustavo Bianchi 1, 00153 Rome
telephone +39 06 57 30 10 91
e-mail info@fondazionegiuliani.org
website www.fondazionegiuliani.org

Info:
open Tuesday-Saturday 3-7.30 pm and by appointment

The Fondazione Giuliani per l’arte contemporanea is a private non-profit foundation dedicated to the advocacy, research and exhibition of contemporary art. It was founded in 2010 by the art collectors Giovanni and Valeria Giuliani, and is under the directorship and curatorial programming of Adrienne Drake.
With particular attention attuned to the practices and methodologies of the newest generations of Italian and international artists, the Foundation produces three on-site exhibitions each year, as well as supporting and promoting selected projects taking place in Rome and abroad. Artists who have never before exhibited in Rome, such as Nora Schultz, Giulia Piscitelli, Ahmet Ögüt, Simon Dybbroe Møller, Oscar Tuazon, Seb Patane, Benoît Maire, are invited for solo shows, for which the Foundation commissions and produces new artworks. It also publishes a catalogue dedicated to the artist; each publication is envisioned as a hybrid between a catalogue, which documents the exhibition, and an artist’s book. The Foundation strives to support and sustain each artist’s practice through the creation of an open and flexible dialogue in order to push his or her practice towards new directions.
Group exhibitions sometimes cull works from the collection to cultivate an examination and interpretation of the very process of collecting, and to unveil and underline common threads within the collection itself. The Foundation also produces shows in which the artists are invited to select and display artworks from the collection, positioned as counterparts or complements to their own practice. Using the collection as archive, resource material and experience, the artists facilitate multiple readings of a single work of art, enriching and expanding the context of display through additional layers of meaning and interpretation.

Simon Dybbroe Møller, Hello. Installation view

2. Simon Dybbroe Møller, Hello. Installation view

Project: The Registry of Promise
Focus: Vincent Honoré in conversation with Adrienne Drake, Fondazione Giuliani

La Fondazione Giuliani per l’arte contemporanea è un ente privato non-profit fondato nel 2010 da Giovanni e Valeria Giuliani, sotto la direzione di Adrienne Drake, che si dedica al sostegno, alla ricerca e all’esposizione dell’arte contemporanea, con particolare attenzione alle pratiche e alle metodologie delle nuove generazioni di artisti italiani e internazionali. Produce ogni anno tre mostre in sede e sostiene altri progetti esterni; invita per le mostre personali artisti che non hanno mai esposto a Roma – si ricordano Nora Schultz, Giulia Piscitelli, Ahmet Ögüt, Simon Dybbroe Møller, Oscar Tuazon, Seb Patane, Benoît Maire – commissionando la produzione di nuove opere e pubblicando un catalogo dedicato all’artista. Ogni pubblicazione è immaginata come un ibrido tra un catalogo, che documenta la mostra, e un libro d’artista. La Fondazione cerca di arricchire la pratica degli artisti coinvolti nei diversi progetti, impostando un dialogo aperto con l’artista, al quale viene data la massima fiducia e libertà nello spingere la sua ricerca verso nuove direzioni.
In occasione di mostre collettive si tende a fare una selezione delle opere della collezione per svelarne e sottolinearne fili conduttori interni. Per alcune mostre personali gli artisti vengono appositamente invitati a selezionare e mettere in mostra lavori della collezione, posizionandoli come contrappunti o complementi della loro pratica. Utilizzando la collezione come archivio, materiale di ricerca ed esperienza, gli artisti stimolano letture multiple di una singola opera d’arte, arricchendo e approfondendo il contesto del display attraverso più livelli di significato e interpretazione.
La Fondazione si pone l’obiettivo di rivolgersi a un pubblico il più ampio possibile anche attraverso l’organizzazione di incontri e visite guidate. Promuove inoltre la formazione didattica tramite tirocini in collaborazione con l’Università e lo sviluppo di partnership con altre istituzioni in Italia e all’estero.

 

La Fondazione Giuliani est un organisme privé a but non lucratif fondé en 2010, dédié au soutien, à la recherche et à l’exposition de l’art contemporain, avec une attention particulière aux pratiques et aux méthodologies des nouvelles générations d’artistes italiens et internationaux. Elle produit chaque année deux ou trois expositions in situ et soutient, en parallèle à son propre programme d’expositions, des projets et des collaborations externes, en Italie et à l’international.
Elle invite pour des expositions personnelles des artistes n’ayant encore jamais exposé à Rome, avec la production de nouvelles œuvres et la publication d’un catalogue consacré à l’artiste. Chaque publication est imaginée comme un objet hybride, entre catalogue documentant l’exposition et livre d’artiste. S’adressant à un public vaste et hétérogène, la Fondazione Giuliani favorise les rencontres, les visites guidées et les stages en collaboration avec l’Université.

Images:
1. Gianni Piacentino 1965-2000. Installation view of the exhibition at Fondazione Giuliani, Rome 2014. Photo: Giorgio Benni
2. Simon Dybbroe Møller, Hello. Installation view of the exhibition at Fondazione Giuliani, Rome 2011-2012. Photo: Francesco De Michelis

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Vincent Honoré in conversation with Adrienne Drake, Fondazione Giuliani

Vincent Honoré You are the founding director of Fondazione Giuliani, initiated in Rome in 2010 by collectors Giovanni and Valeria Giuliani. What is the core mission of the Foundation and how would you describe its DNA? What makes it different from other spaces in Rome and abroad?

Adrienne Drake As a private, non-profit exhibition space, the Foundation can be flexible, mutable, and our intentions and directives can change over time. Its mission can also shift, as we think about and respond to current trends in contemporary art, but it never strays from the simple objective of creating an accessible space for artists to produce and present new work, developing an arena in which to experiment and collaborate, and engaging the public in artists’ work, focusing on a programme that underscores a perspicacious reflection by artists on contemporary society.
Since the Foundation’s creation in 2010, we have focused primarily on solo exhibitions, with an emphasis on the commissioning and production of new work by artists who have never previously exhibited in Rome, if not Italy. While that focus has not necessarily changed, we’ve recently broadened the programming to include other investigations: the most recent exhibition was a more historical show with works from the 1960s-70s, while the upcoming exhibition will be a group show.

Benoît Maire, Lies on the Beach

2. Benoît Maire, Lies on the Beach, 2013

Scott Burton by Oscar Tuazon

3. Scott Burton by Oscar Tuazon, 2012

V.H. I understand you are also responsible for the Giuliani collection. I am curious to know how much the founder is involved in the Foundation’s curatorial vision, as well as the Foundation’s relation to its collection. 

A.D. The Giulianis and I always discuss the Foundation’s exhibition programme and activities. I envision each exhibition in terms of groupings of loose thematic cycles, which are not necessarily overtly declared, but rather curatorial reflections also on the direction of the Foundation. The collection is a separate entity from the activities of the Foundation, but one can’t help but influence the other. We have exhibited artists whose work was already in the collection, and these exhibitions provide the opportunity to further research and study the working practice of these artists. Since we focus on production, there are also occasions in which we acquire for the collection works that we produced for an exhibition. This is both a testimony to the Foundation’s exhibition history, and also a means of collecting in real time.

V.H. How do you engage with public institutions in Rome?

A.D. As a small foundation, we can act independently from any long-standing traditional structures which public institutions are more obligated to abide by. We tend to be more orientated towards experimentation and niche production, and are freer to take risks, unrestricted by constraints imposed by the rules and parameters of a museum institution.
Public institutions in Rome must navigate between cultural responsibility and different political agendas and are, unfortunately, often entangled in the dynamics of local and national politics. But all institutions share a common agenda: to build an ever-growing community of enthusiasts and supporters of contemporary culture, and to create centres of experience, learning and points of connectedness.

V.H. You invite artists, but also guest curators to engage with the Foundation, its collection and its audience. You open the Foundation to different sensibilities and curatorial methodologies. How do you conceive the mission of a director/curator of a contemporary art space in 2014?

A.D. There are myriad of curatorial methodologies and each of these activate different approaches and sensibilities. My primary point of interest is the investigation of artistic practice, but I’m also interested in exploring curatorial sensibilities, which is why I open the Foundation to guest curators. Curators are cultural practitioners, facilitators, researchers, questioners, and together with artists can create forums for discussion on contemporary socio-political and cultural issues, and new modes of production.

Mutiny Seemed a Probability

4. Mutiny Seemed a Probability, 2010

Benoît Maire, Lies on the Beach

5. Benoît Maire, Lies on the Beach, 2013

V.H. PIANO intends to create a network of art spaces working together, exchanging and interacting. Why did you decide to join the project and how are you participating in it?

A.D. The premise of your question underlines three essential motivations for why the Foundation is participating in the project: the possibility of working collaboratively, exchanging, and interacting with a diverse group of art spaces to broaden aesthetic networks. This type of initiative stimulates dialogue, engagement and participation, while contextualising the Foundation’s local activities with artists, curators and institutions internationally.
Specifically, Fondazione Giuliani is hosting a four-person show, The Promise of Melancholy and Ecology, the first chapter in a series of exhibitions entitled The Registry of Promise. The overall project is guest curated by Chris Sharp, whose curatorial approach I respect and admire, in collaboration with Parc Saint Léger Centre d’art contemporain, Centre d’art contemporain d’Ivry – le Crédac, and SBKM/De Vleeshal, all institutions with whom the Foundation feels a certain kinship and common ground in their research and programming.

Gianni Piacentino 1965-2000

6. Gianni Piacentino 1965-2000, 2014

Giulia Piscitelli, Neopolitan Windows

7. Giulia Piscitelli, Neopolitan Windows, 2010

Carl Andre, 3rd Steel Triangle, 2008

8. Carl Andre, 3rd Steel Triangle, 2008

Seb Patane, Movement (featuring Rose Kallal), 2013

9. Seb Patane, Movement (featuring Rose Kallal), 2013

Space: Fondazione Giuliani
Protagonists: Adrienne Drake, Chris Sharp
Project: The Registry of Promise

 

Vincent Honoré Sei direttore e fondatore della Fondazione Giuliani, creata a Roma nel 2010 dai collezionisti Giovanni e Valeria Giuliani. Qual è la mission primaria della Fondazione e come descriveresti il suo DNA? Cosa rende questo spazio diverso da altri a Roma o all’estero?

Adrienne Drake In quanto spazio espositivo privato e non-profit, la Fondazione può essere flessibile, variabile e le nostre intenzioni e direttive possono mutare nel tempo. Anche la sua mission può subire delle trasformazioni, poiché la nostra riflessione e attività rispondono alle dinamiche attuali dell’arte contemporanea. Tuttavia non ci allontaniamo mai dal semplice obiettivo di creare uno spazio accessibile nel quale gli artisti possano produrre e presentare i propri nuovi lavori, di sviluppare un’arena in cui sperimentare e collaborare, di coinvolgere il pubblico nella produzione artistica, concentrandoci su un programma che stimola la riflessione approfondita degli artisti sulla società contemporanea. Sin dalla creazione della Fondazione, avvenuta nel 2010, ci siamo concentrati principalmente su mostre personali, con un’attenzione particolare alla committenza e alla produzione di opere inedite di artisti che non hanno mai esposto a Roma e spesso nemmeno in Italia. Se da una parte non abbiamo rinunciato a questo interesse, dall’altra abbiamo recentemente ampliato i confini della nostra programmazione per includere altri tipi di ricerca: il progetto più recente è stata una mostra storica con opere degli anni ’60 e ’70, mentre il prossimo evento sarà una collettiva.

V.H. So che sei anche responsabile della collezione Giuliani. Sono curioso di sapere quanto il fondatore sia coinvolto nella visione curatoriale della Fondazione e di conoscere quale sia la relazione tra la Fondazione e la sua collezione. 

A.D. Io e i Giuliani discutiamo sempre del programma espositivo e delle attività della Fondazione. Progetto ogni mostra all’interno di ampi cicli tematici, non necessariamente dichiarati in maniera esplicita, ma piuttosto riconducibili a riflessioni generali sulla direzione della Fondazione. La collezione rappresenta un’entità separata dalle attività della Fondazione, anche se l’una può influenzare l’altra. Abbiamo esposto artisti il cui lavoro è presente nella collezione e queste mostre hanno fornito l’opportunità di portare avanti una ricerca e uno studio più approfonditi sulla pratica di queste figure. Vista la forte concentrazione sulla produzione, ci sono state anche occasioni in cui abbiamo acquisito per la collezione opere prodotte per una mostra. Si tratta allo stesso tempo di una testimonianza della storia espositiva della Fondazione e di una pratica collezionistica in tempo reale.

V.H. Come vi rapportate con le istituzioni pubbliche di Roma?

A.D. Essendo una fondazione di dimensioni ridotte, possiamo agire indipendentemente da tutte le tradizionali regole cui le istituzioni pubbliche sono obbligate a rispondere. Siamo più orientati verso la sperimentazione e la produzione di nicchia, e siamo più liberi di assumere rischi, non essendo limitati dai vincoli imposti dalle norme e dai parametri di una realtà museale.
Le istituzioni pubbliche romane sono costrette a muoversi tra la responsabilità culturale e diversi programmi politici e sono spesso, purtroppo, imbrigliate dalle dinamiche della politica locale e nazionale. Ma tutte le realtà condividono un intento comune: costruire una comunità crescente di appassionati e sostenitori della cultura contemporanea e creare luoghi di esperienza, apprendimento e dialogo.

V.H. Inviti artisti, ma anche curatori a lavorare con la Fondazione, la sua collezione e il suo pubblico. In questo modo apri la Fondazione a sensibilità e metodologie curatoriali diverse. Come concepisci il ruolo del direttore/curatore di uno spazio espositivo d’arte contemporanea nel 2014?

A.D. Ci sono moltissime metodologie curatoriali e ognuna di esse attiva diversi approcci e sensibilità. Il mio interesse principale ruota intorno alla ricerca sulla pratica artistica, ma sono attratta anche dall’esplorazione delle sensibilità curatoriali, motivo per cui apro la Fondazione ai guest curators. Essi sono professionisti della cultura, facilitatori, ricercatori, studiosi e insieme agli artisti possono creare occasioni di discussione su temi socio-politici e culturali della contemporaneità e generare nuove modalità di produzione.

V.H. PIANO aspira a creare un network di spazi espositivi basato sulla collaborazione, lo scambio e l’interazione. Perché hai deciso di unirti al progetto e in cosa consiste la tua  partecipazione?

A.D. La prima parte della tua domanda contiene già in sé i tre motive principali per i quali la Fondazione partecipa al progetto: la possibilità di lavorare in collaborazione, di attivare uno scambio e di interagire con un esteso gruppo di spazi espositivi al fine di ampliare le reti estetiche. Questo genere di iniziative stimola il dialogo, l’impegno e la partecipazione, inserendo le attività locali della Fondazione con gli artisti, i curatori e le istituzioni in un contesto internazionale.
Nello specifico la Fondazione Giuliani ospiterà una mostra collettiva con quattro artisti, The Promise of Melancholy and Ecology, primo capitolo di una serie di mostre intitolata The Registry of Promise. L’intero progetto è curato dal guest curator Chris Sharp, di cui ammiro e rispetto la pratica curatoriale, in collaborazione con Parc Saint Léger Centre d’art contemporain, Centre d’art contemporain d’Ivry – le Crédac e SBKM/De Vleeshal, tutte istituzioni con cui la Fondazione ha un’affinità e con le quali condivide un comune terreno di ricerca e programmazione.

Images:
1. Simon Dybbroe Møller, Hello, 2011-2012. Photo: Francesco De Michelis
2. Benoît Maire, Lies on the Beach, 2013. Photo: Giorgio Benni
3. Scott Burton by Oscar Tuazon, 2012. Photo: Giorgio Benni
4. Mutiny Seemed a Probability, 2010. Photo: Claudio Abate
5. Benoît Maire, Lies on the Beach, 2013, mixed media, dimensions variable. Photo: Giorgio Benni
6. Gianni Piacentino 1965-2000, 2014. Photo: Giorgio Benni
7. Giulia Piscitelli, Neopolitan Windows, 2010, adhesive paper on satined plexiglass, ink, 45 x 33 cm each. Photo: Gilda Aloisi
8. Carl Andre, 3rd Steel Triangle, 2008, hot rolled steel, 1 x 150 x 150 cm. Ahmet Öğüt, Intervento n.1:, 2 tape measures. Photo: Gilda Aloisi
9. Seb Patane, Movement (featuring Rose Kallal), 2013, video, 11’14’’. Photo: Giorgio Benni
All images installation views at Fondazione Giuliani, Rome

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