R&Sie(n) François Roche, Stéphanie Lavaux, Jean Navarro

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R&Sie(n) François Roche, Stéphanie Lavaux, Jean Navarro

Architectural collective founded in 1993 by François Roche,Stéphanie Lavaux, and Jean Navarro

François Roche is cofounder of the R&Sie(n) agency. Sensitive to the conflicts of the urban environment, he advocates a form of architecture built in successive stages as a means of recreating zones of exchange between the individual and the collective. Such an approach privileges physical and climatic factors and focuses on the “hyperlocal” in order to generate singularity in opposition to contemporary architecture’s abstract “signals” and “flagships.”
One of the award-winning projects for a building to house the Fond regional d’art contemporain de la région Centre in Orléans, France, Olzweg stems from a flexible method of urban research, employing processes of self-determination in the form of building algorithms that combine as stimuli fragments of individual and collective physiological data. The project entails a glass envelope progressively added to the building’s façade and positioned according to an algorithm generated by a robot that reprograms its shape during construction.
The resulting translucent accumulations add to the building’s circulation, providing multiple passageways. Visitors are equipped with pocket computers that enable them to interact with information on the art center’s collection and to locate their position in the building throughout their visit. Locally recycled glass is used in the construction, thus creating a link to an art space and architecture on the basis of exchange. The building program takes place over a time span of ten years or more, with emphasis on the public character of a “working process.”

Collettivo di architetti fondato nel 1993 da François Roche, Stephanie Lavaux e Jean Navarro

François Roche è il fondatore dell’agenzia R&Sie(n). In empatia con un contesto urbano conflittuale, difende un’architettura che si costruisce per aggregazioni successive, con il fine di ricreare delle zone di scambio tra individuo e collettività. Il suo approccio privilegia i fatti fisici e climatici, e si orienta verso l’“iperlocale”, per far emergere la singolarità dei progetti, in contrasto con l’architettura contemporanea e la sua produzione di “segnali” e di “navi ammiraglie” astratti.
Uno dei progetti che ha partecipato al concorso per il Fonds régional d’art contemporain Centre (Orléans, Francia), Olzweg persegue una ricerca di urbanistica adattiva, utilizzando dei processi di autodeterminazione attraverso degli algoritmi di costruzione che integrano, come degli stimoli, dei frammenti di dati psicologici individuali e collettivi. Il progetto mostra un rivestimento di vetro unito nelle facciate, disposto secondo un algoritmo generato da un robot che riprogramma le forme durante la costruzione. Gli accumuli traslucidi servono alla circolazione dell’edificio, così da permettere molteplici sviluppi.
Il visitatore è dotato di un computer portatile, che gli permette di interagire con i dati sulla collezione e di riposizionarsi nel circuito. Il vetro proviene dal riciclo locale, ciò che unisce l’arte e l’architettura attraverso delle nozioni di scambio. La durata del cantiere si protrae per più di dieci anni, insistendo sul carattere pubblico del “working process”.

François Roche, Stephanie Lavaux et Jean Navarro, collectif d’architectes fondé en 1993

François Roche est le cofondateur de l’agence R&Sie(n). En empathie avec un contexte urbain conflictuel, il défend une architecture qui se construit par agrégations successives afin de recréer des zones d’échange entre individu et collectif. L’approche privilégie les faits physiques et climatiques et s’oriente vers l’ « hyperlocal » pour faire émerger la singularité, en opposition avec l’architecture contemporaine et sa production de « signaux » et « vaisseaux amiraux » abstraits.
Un des projets lauréats du concours pour le bâtiment du Fonds régional d’art contemporain Centre (Orléans, France), Olzweg poursuit une recherche d’urbanisme adaptatif, utilisant des processus d’autodétermination à travers des algorithmes de construction qui intègrent, comme des stimuli, des fragments de données physiologiques individuelles et collectives. Le projet propose une enveloppe en verre agrégée sur les façades, déposée selon un algorithme généré par un robot qui reprogramme les formes en cours de construction. Les accumulations translucides servent aux circulations du bâtiment, permettant de multiples cheminements. Le visiteur est muni d’un ordinateur de poche qui lui permet d’interagir avec les données sur la collection et de se retrouver dans son circuit. Le verre utilisé provient du recyclage local, tissant ainsi un lieu d’art et architecture à travers des notions d’échange. La programmation du chantier s’étale sur plus de dix ans, insistant sur le caractère public du « working process ».

Project: Soleil politique

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