Lili Reynaud-Dewar

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Lili Reynaud-Dewar

Lili Reynaud-Dewar, I don't know what a conceptual artist looks like (Fondation Generali), 2012

Lili Reynaud-Dewar, I don’t know what a conceptual artist looks like (Fondation Generali), 2012

Born 1975, La Rochelle, France
Lives and works in Grenoble, France

Lili Reynaud-Dewar’s works draw on cultural references that range from the Rastafari movement to jazz, Voodoo, conceptual art, cinema, and design. The artist mingles these elements in video art, sculptures, sound installations, and performances that are duly filmed.
The title of the video in the exhibition, Vivre avec ça?!, refers to a poem by the American writer Eileen Myles and is highly representative of Reynaud-Dewar’s current work. Initiated in 2001 in the artist’s studio, the project was subsequently extended to other sites. Reynaud-Dewar paints her body black and then films herself dancing in empty exhibition spaces. Her moves are inspired by those of Joséphine Baker, the French-American dancer, actress, and singer who in the 1930s became a symbol of racist stereotypes but also the struggle to overcome them.
Using Baker’s moves, Lili Reynaud- Dewar engages not only with the exhibition space but also other parts of the building—the corridors, offices, and service areas. Her performance thus becomes an intimate critique of the institution and a reflection on the lengthy history of the avant-garde movements, subverting the sexual, racial, and political norms that contribute to constructing our individual identity and conveying stereotypes. Besides hosting the video inside the venue, Museion is screening it on the media façade, as an extension of the relationship forged by the artist with the external architecture and “skin” of the museum.

Nata a La Rochelle, Francia, nel 1975
Vive e lavora a Grenoble, Francia

Nei lavori di Lili Reynaud-Dewar convivono spunti eterogenei provenienti dalla cultura rastafari, dal jazz, dal Voodoo, dall’arte concettuale, dal cinema e dal design. Combinando tra loro elementi tanto variegati, l’artista crea video, sculture, installazioni sonore e performance che vengono regolarmente filmate.
Il titolo del video in mostra, Vivre avec ça?!, fa riferimento a una poesia dell’autrice americana Eileen Myles e ben rappresenta la produzione attuale di Reynaud-Dewar. Iniziato nel 2001 nell’atelier dell’artista, il progetto è stato successivamente esteso ad altri luoghi. Reynaud- Dewar si dipinge il corpo di nero, per poi filmare se stessa mentre danza all’interno dello spazio espositivo in assenza del pubblico. I movimenti della danza si rifanno a quelli di Joséphine Baker, ballerina, attrice e cantante franco-americana divenuta negli anni ’30 simbolo degli stereotipi razzisti, ma anche della lotta per il loro superamento. Attraverso le movenze mutuate da Baker, Lili Reynaud-Dewar si confronta non solo con la sala espositiva, ma anche con altre parti dell’edificio, come corridoi, uffici e vani di servizio. La sua performance diventa così un’intima critica istituzionale e una riflessione sulla lunga storia delle avanguardie, finalizzata a sovvertire le regole sessuali, razziali e politiche che contribuiscono alla costruzione dell’identità individuale e alla trasmissione degli stereotipi. Oltre a ospitare il video all’interno della mostra, Museion lo proietta sulla sua facciata mediale, quale estensione della relazione instaurata dall’artista con l’architettura esterna e la “pelle” del museo.

Image:
Lili Reynaud-Dewar, I don’t know what a conceptual artist looks like (Fondation Generali), 2012, videostill

Project: Soleil politique

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