CLEMENS VON WEDEMEYER

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CLEMENS VON WEDEMEYER

Born 1974, Göttingen, Germany
Lives and works in Berlin and Leipzig, Germany

Clemens von Wedemeyer makes experimental and short fiction films that combine different influences and modes of writing. Procession is part of a triptych, The Cast, conceived for the exhibition of the same title presented at the MAXXI National Museum of XXIst Century Arts in Rome in 2013. The Cast depicts the history of “the most powerful weapon of modern society”: the film industry from the perspective of Rome. In the triptych’s third episode, a procession is formed of the bodies of auditioned extras, a labor force of American mass-produced cinema that emerged in the 1950s. In a long black-and-white take, the artist restaged an incident from 1958 at the Cinecittà, the Italian “Hollywood” studios founded by Benito Mussolini in 1937. During the film, the film critic and historian Mino Argentieri recounts, in a documentary-style voice-over, the uprising of thousands of extras who interrupted the filming of Ben Hur, a monument of cinema given the scale of its production. The casting of extras was delegated in black market conditions to the Christian Association of the Festival of Italian Film, while William Wyler’s epic production did not meet all the candidates’ hopes of employment.
The camera follows the procession of unemployed extras in reverse, from the climax of the riot to its beginnings, breaking with the theatrical “fourth wall” and culminating in a shot of the waiting actors. The procession was enacted by protestors who are currently occupying the Teatro Valle Occupato, the oldest theater in the Roman capital, which has become a symbol of cultural resistance following the withdrawal of public funding.

Nato a Göttingen, Germania, nel 1974
Vive e lavora a Berlino e a Lipsia, Germania

Clemens Von Wedemeyer è regista di film sperimentali e di cortometraggi di finzione, che mescolano diverse influenze e tipologie di scrittura. Procession (La processione) è un elemento del trittico The Cast, sviluppato in precedenza nella mostra eponima del 2013 al MAXXI. The Cast s’interessa alla storia romana dell’“arma più potente della società moderna”, vale a dire l’industria cinematografica. In questa parte del trittico si tratta della processione delle comparse che fanno i provini, nuova manodopera di massa delle produzioni americane degli anni ’50 del Novecento. Attraverso lunghi piani sequenza in bianco e nero, l’artista rende nuovamente attuale un episodio avvenuto nel 1958 a Cinecittà, la Hollywood italiana inaugurata da Mussolini a Roma nel 1930. Nel film, il tono documentario di Mino Argentieri, critico e storico del cinema, racconta la sommossa di migliaia di comparse che provocò l’interruzione delle riprese di Ben Hur, divenuto per la grandezza e la maestosità della sua messinscena un vero e proprio monumento del cinema. I provini furono passati al mercato nero dall’Associazione Cristiana del Festival del Film Italiano e il film di genere peplum di William Wyler non soddisfece tutte le speranze di assunzione.
La videocamera filma la processione degli sventurati nel percorso inverso, dall’acme all’origine, si rivolge al pubblico e si blocca sugli attori in attesa. Gli interpreti, infatti, sono i militanti che oggi occupano il Teatro Valle Occupato, il più antico teatro della Capitale e simbolo della resistenza culturale dopo il disimpegno delle partnership pubbliche.

Né à Göttingen, Allemagne, en 1974ù
Vit et travaille à Berlin et Leipzig, Allemagne

Clemens Von Wedemeyer réalise des films expérimentaux et des courts métrages de fiction qui croisent différentes influences et mode d’écriture.
Procession est un élément du triptyque The Cast précédemment développé dans l’exposition éponyme présentée au MAXXI en 2013. The Cast traite de l’histoire romaine de l’arme la plus puissante de la société moderne, l’industrie cinématographique. Dans ce volet, le cortège est celui des corps de figurants auditionnés, nouvelle main d’œuvre de masse des productions américaines pendant les années 1950. Par de longs plans-séquence noir et blanc, l’artiste réinscrit dans l’actualité un incident survenu en 1958 à la Cinecitta, le Hollywood de Mussolini bâti à Rome en 1930. Dans le film le ton documentaire de Mino Argentieri, critique et historien du cinéma, raconte le soulèvement des milliers de figurants qui provoqua l’interruption du tournage de Ben-Hur, monument du cinéma par l’ampleur de sa mise en scène. Les auditions au casting sont déléguées au marché noir par l’Association Chrétienne du Festival du Film Italien et le péplum de William Wyler ne satisfait pas tous les espoirs d’embauche.
La caméra filme la procession des désavoués à l’envers, de son acmé à son origine, brise le quatrième mur et s’arrête sur les acteurs en attente. Les interprètes sont en fait les militants occupant actuellement le Teatro Valle Occupato, le plus ancien de la capitale romaine et devenu symbole de la résistance culturelle suite au désengagement des partenaires publics.

Project: Soleil politique

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